2012-01-25

Wiifh? Aha. Eller: det kom ett mejl.

Det kom ett mejl till jobbet. En förfrågan om att göra ett gratisjobb, så uppfattade vi det. Argumenten var typ att de fått en massa annat gratis och att vi har en gemensam utbildning. Det lustiga är att den utbildningen lär ut: gör aldrig gratisjobb. Inte utan att få ut något utav det.

Jag uppfattar det här som en sälj -köpsituation. Hen som frågade ville sälja in idén att :Kontextbyrån ska göra ett gratisjobb - vi är alltså köpare. Men när jag köper något vill jag ju få något, eller hur? I mejlet fanns inte minsta lilla argument om vad vi vinner på det. Vad du än säljer: tjänster, produkter, idéer, känslor eller luft så vill ju jag som köpare ha något i utbyte oavsett om jag betalar med pengar, tid, engagemang eller vad det än är jag betalar med. Och jag vill förstå vad jag får ut av att göra min investering.

:Kontextbyrån har fått en förfrågan om att hjälpa till med ansökningar av stipendier för ett ideellt projekt. Diskussionen var som ett helt vanligt affärsmöte, vi fick veta vad pengarna skulle gå till och varför. Frågan till oss var om vi trodde det var möjligt att få pengar och  vad vi skulle ta om vi tog åt oss uppdraget. Vi, eller chefen eftersom det är hon som bestämmer, sa att vi ska räkna på det och återkomma. Det gick några dagar sen kom chefen till mig och sa:
Du Debbie, det här stipendiejobbet.
Ja, sa jag.
Chefen sa: jag vill göra det utan att ta betalt. För att det där projektet fick mig att minnas hur mycket samma sak betydde för mig som barn. Jag hade sån glädje av att kunna göra det där, och det var helt gratis. Tänk att få vara med att ge samma sak till dagens barn och ungdomar.
 (Jag vet att det blir lite luddigt här, men jag har lovat att inte säga något om vad det rör sig om, tills vidare i alla fall.)

Sagt och gjort. chefen bestämde sig för att sälla sig till de ideella krafterna i projektet. Wiifh? What´s in it for her? Vad får hon ut av det? Hon får känna att hon gör en insats. Hon får känna att hon ger vidare något som hon själv en gång har fått som en värdefull gåva. Hon får känna sig god och hjälpsam. Det blir ju jättebra för henne.

Skillnaden mellan dessa två situationer är att det i den andra aldrig upplevdes som tiggeri. Det var aldrig en vädjan om något. Det var en professionell förfrågan. Det var ett personligt möte, till skillnad från den första situationen som var mer eller mindre ett anonymt mejl. Det fanns en avsändare, men det var inget namn som ringde någon klocka hos någon utav oss.
Och chefen såg tydligt vad hon kunde få ut av det hela, nämligen bra känslor.(Jag får ju min lön som vanligt, men nog känns det bra alltid.)
I fallet med mejlet var reaktionen bara: jaha, vem är det här? vad angår det mig?

Tyvärr, men samtidigt  så glad jag är, så har jag gjort liknade saker som i det första fallet själv. För när jag läste mejlet så skämdes jag. En riktig aha-upplevelse. Men blev också glad eftersom jag kunde se att jag lärt mig massor. Blivit en bättre människa. Nåja, zebra. Och blivit en bättre säljare. För vad vi än säljer: tjänster, produkter, idéer, känslor eller luft så måste den som köper få ut något av det. En win-winsituation, helt enkelt. Ibland är det pengar, ibland är det något annat. När jag ber om ett gratisjobb så ber jag om någons tid. Den tiden är, oftast dyr. Alltså bör jag erbjuda något i gengäld. Har jag inte pengar så kan jag alltid erbjuda något annat. Jag kanske ser att företaget har något problem med hemsidan som jag kan fixa. Jag kan erbjuda en av produkterna jag säljer i utbyte. Jag kan säga som det är och fråga vad personen/företaget skulle kunna tänkas vilja ha. Jag kan tala om vad jag är bra på och fråga om något av det skulle funka. Men att be om ett gratisjobb utan att ha någon närmare relation till den jag ber. Nej, det funkar inte. Nu hade vi ingen närmare relation till personen som ville ha vår hjälp med ansökningarna. Men: det var ett personligt möte. Det var heller aldrig en fråga om att ställa upp gratis, det var ett beslut chefen tog på eget initiativ Det är stor skillnad.

För alla som jobbar med sälj, och det gör vi alla så fort vi har relationer med någon annan, så har jag några boktips:
Argumentera och få andra att göra som du vill av Karin Klerfelt. Karin Klerfelt har även skrivit Jacka upp priset. Dessutom tycker jag ni ska läsa Ulla-Lisa Thordéns Sälj dig själv och ta betalt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar