2012-05-04

Läs, lär och ta efter

Jag skulle kunna citera hela boken, den är så bra. Men det känns lite väl överdrivet. I stället är min uppmaning: läs den genast! "Vem gråter vid din grav? Visdomsord från munken som sålde sin Ferrari." Robin Sharma. Rekommenderar verkligen alla hans böcker.
Men det här kapitlet kunde jag inte låta bli att skriva av, om självdisciplin.Något omskrivet.

Den röda tråden i ett framgångsrikt och meningsfullt liv är självdisciplin. Du tar itu med allt det där du innerst inne vet att du borde göra men aldrig riktigt känner för. Utan självdisciplin kommer du inte kunna ställa upp tydliga mål, förvalta din tid på bästa sätt, behandla andra människor väl, härda ut under jobbiga perioder, bry dig om din hälsa eller tänka positivt.
Jag brukar kalla det här sättet att använda självdisciplin för kärlek med krav, eftersom det i själva verket är en mycket kärleksfull handling att vara krävande mot sig själv. När du ställer högre krav på dig själv kommer du börja lev ditt liv med större medvetenhet. Du kommer leva ditt liv på egna villkor i stället för att bara följa med strömmen. Ju högre krav du ställer på dig själv, desto mindre krävande blir ditt liv. Hur ditt liv ser ut avgörs av vilka val du gör och vilka beslut du fattar - allt från yrkeskarriär till vilka böcker du läser, hur dags du stiger upp på morgonen och vilka tankar du tänker under din vakna tid. Om du ständigt utnyttjar din viljestyrka till det yttersta genom att fatta de beslut som du vet  är de riktiga ( i stället för de enkla och bekväma) kan du ta kontrollen över ditt liv. Effektiva människor som lever meningsfulla liv ägnar inte sin tid åt det som är enklast och bekvämast. De är modiga nog att lyssna på sina hjärtan och göra det som är klokast. Det är den vanan som gör dem till stora människor.
"En framgångsrik människa har för vana att göra det som de misslyckade inte tycker om att göra", framhöll författaren E.M. Gray. " De tycker nödvändigtvis inte heller om att göra det. Men deras ogillande är underordnat deras ogillande." T.H Huxley: "Det kanske mest värdefulla resultatet av all utbildning är förmågan att tvingas göra det man måste göra oavsett om man vill göra det eller inte."

Så sant, så enkelt och ändå har jag haft så svårt för just det här. Har skyllt på integritet och "inte sälja mig" för att slippa göra sånt som tar emot. "Det där är inte jag" har också varit en vanlig ursäkt. Men nu är det andra bullar som gäller! I alla fall i mitt liv. Den meningen jag kursiverade önskar jag att jag hade fått höra i tonåren.

Så gör världen en tjänst och sprid det här till alla unga, till alla som sitter fast i jobb, relationer, kroppar och annat som inte är bra för dem. För ofta tror jag det handlar om just självdisciplin. Provocerande? Ja visst. Sant? Kanske? Säkerligen många gånger i alla fall. Men framför allt väldigt befriande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar